Lesvoorbereidingen
|
School |
Groep |
Bewegingsgebied |
Soort les |
Lesnummer |
Datum |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
H.N. Werkman College Locatie Dalton |
TH2F (15) |
Gym/turnen – Spel |
Acrogym – Badminton |
1 |
17-3-2011 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Beginniveau van de leerlingen: bv |
Doelstellingen voor de leerlingen: bv |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
De leerlingen maken deze les kennis met acrogym.
De leerlingen maken deze les kennis met badminton. De verwachting is dat 95% van de leerlingen wel eens een badminton racket vast heeft gehouden op een camping. 95% van de leerlingen kan een shuttle overslaan op ‘camping niveau.’ |
De leerlingen moeten in 4 weken een show van 2 tot 3 minuten voorbereiden. Zij moeten hierbij rekening houden met: - Minimaal 4 acro-gym oefeningen p.p. (5 tot 10 seconden in balans) - Oefeningen aan elkaar gebonden door turn onderdelen of bewegen op muziek - Oefeningen vloeiend in elkaar overlopen
De leerlingen zullen in de lessen acrogym goed moeten samenwerken en de verschillende rollen binnen een groep moeten invullen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Eigen leerdoel |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
In deze eerste les die ik met deze leerlingen heb is het mijn doel om een goede relatie met de klas op te bouwen. Door middel van een positieve uitstraling en door in gesprek te gaan met de leerlingen probeer ik dit te bewerkstelligen. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Benodigd materiaal |
Beginopstelling |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
12 matjes Badminton net Badminton rackets (15) Shuttles (8)
|
In het begin is de zaal leeg. Het opstellen van de verschillende situaties in deze les wordt voornamelijk door de leerlingen zelf gedaan. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Tijd |
Lesinhoud |
Didactische aanwijzingen + leerhulp |
Organisatie + aanpassing situatie |
3 niveaus deelname: Moeilijker/ gemakkelijker |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
5-10 min.
35-40 min
20-25 min
25-30 min |
Warming up: De leerlingen rennen rondjes rond de zaal. De docent heeft hen opdrachten meegegeven bij verschillende getallen. Wanneer de docent een getal noemt voeren de leerlingen dit uit.
Acrogym: De leerlingen nemen plaats op de bank en de docent verdeeld de leerlingen in groepjes (3 van 5). De docent legt vervolgens de opdracht uit. De leerlingen mogen daarna per groepje 4 dunne matjes pakken en tegen elkaar aan leggen in de zaal. Dit wordt hun ‘werkgebied.’ Aan de hand van werkwijzers kunnen de leerlingen zelfstandig bezig met oefenen voor hun acrogym show. Voor vragen kunnen de leerlingen altijd bij de docent terecht, deze zal ook langs de groepjes gaan om te kijken hoe het staat met de ontwikkeling van de show.
Badminton: De leerlingen ruimen alle matjes weer op en nemen plaats op de bank. In de tussentijd hangt de docent het net op samen met 1 of 2 leerlingen. De leerlingen maken tweetallen en mogen een shuttle en een racket pakken. Vervolgens gaan ze tegenover elkaar staan (met het net ertussen). In het kader van ‘even aanvoelen’ krijgen de leerlingen de opdracht om rustig over te spelen (camping-badminton). Na een minuut of 5 legt de docent het spel stil. Nieuwe opdracht: Leerlingen proberen nu te scoren bij elkaar. De enige manier waarop dit mag is dmv een ‘clear’ of een ‘dropshot.’
King of the court: De leerlingen spelen wedstrijdjes van 4 minuten, 1 tegen 1. De winnaar van het wedstrijdje schuift naar de achterkant van de zaal door (1 plekje) en de verliezer komt 1 plekje naar de deur toe. Na 6 a 7 rondes hebben we een ‘King of the Court.’ |
Getallen met opdrachten:
- Volg de gele lijn - Niet inhalen
Opdracht omvat: - Taakverdeling (Notulist, Vragensteller, Leider) - Maken van een stappenplan (Hoe gaan we de show ontwikkelen?)
Eerste 5 minuten: Houdt de shuttle in het spel, gewoon even inspelen.
Vervolgens: - Probeer je tegenstander veel te laten bewegen, wissel een clear af met een dropshot e.d. - Kijk waar je tegenstander zich in het veld bevindt. - -
Spreek af wat de achter- en zijlijnen zijn, elke keer dat je een nieuwe tegenstander krijgt
Tel samen de score, dan is er geen sprake van discussie achteraf |
|
Er zijn verschillende gradaties werkwijzers aanwezig. De leerlingen kunnen zelf besluiten welke vormen zij graag willen toepassen in hun show.
Wanneer leerlingen het lastig vinden om de shuttle achterin het veld te krijgen kan de achterlijn aangepast worden. Wanneer het een leerling erg goed af gaat kan er voor gekozen worden om technieken als de backhand te bespreken.
Leerlingen komen al snel tegen andere leerlingen van hun eigen niveau te staan. Hierdoor blijft het interessant voor de leerlingen en is er een grote kans op succesbeleving bij iedereen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||




Maak jouw eigen website met JouwWeb